Teksty sponsorowane to obecnie popularne narzędzie promocyjne. Napisanie takiego artykułu w sposób profesjonalny może okazać się niełatwe. Jak napisać taki tekst, aby był interesujący, a odbiorca nie stracił do nas zaufania? Sprawdźmy!
W dobie niesłabnącej popularności mediów społecznościowych, blogów i portali internetowych publikowanie artykułu na wiodącej stronie internetowej, może przynieść producentowi ogromne zyski. Zlecenie publikacji artykułu na blogu, który znajduje się na pierwszej stronie wyszukiwania jest o wiele mniej skomplikowanie niż budowanie pozycji od początku, zwłaszcza jeśli produkt dopiero wchodzi na rynek. Ponadto taka forma promocji może przynieść stronie producenta wielu odbiorców, którzy przeniosą się ze strony, na której zamieszczony jest artykuł do strony producenta jednym kliknięciem.
Najważniejsza zasada to dobre przygotowanie do pisania. Zrób porządny research. Wybadaj firmę. Przejrzyj jej stronę internetową. Porozmawiaj ze zleceniodawcą. Zdobądź jak najwięcej informacji, które pozwolą wydobyć to co najbardziej wartościowe. Dowiedz się jaka jest strategia, cele firmy. Jak dotychczas budują komunikaty? Do jakich odbiorców chcą dotrzeć? Wszystkie te informacje pozwolą zbudować komunikat zgodny z oczekiwaniami zleceniodawcy i jego klientów. Nie wystarczy opisanie produktu w samych superlatywach. Należy zrobić to wiarygodnie. Posługiwać się faktami, cechami, które autentycznie go opisują.
Pamiętajmy, że artykuł sponsorowany nie może być reklamą, która będzie nachalna i widoczna od razu. Taki artykuł prędzej odrzuci, niż zachęci potencjalnego nabywcę. Warto zamieszczać sprawdzone informacje, a nie slogany reklamowe. Napisać o prawdziwych zaletach produktu, a nie o tym, że jest on super, ekstra i musisz go mieć!
Dowiedzmy się także gdzie publikowany będzie dany artykuł. Czy będzie to jedno miejsce, czy może kilka. To również pozwoli przybliżyć styl w jakim należy pisać tekst.
Ważne jest nadanie chwytliwego tytułu. Powinien on przykuwać uwagę, jednak nie pokazywać, że jest to reklama. Jeśli zleceniodawca się na to zgodzi, najlepiej ani w tytule ani w leadzie nie używaj nazwy produktu. Pozwoli to na zbudowanie zaufania, wprowadzenie w daną tematykę.
Nie opisuj od razu w pierwszym akapicie jak doskonały jest produkt. Odbiorca od razu wyczuje fałsz. W tekście sponsorowanym nie chodzi o opisanie oferty, chodzi o zbliżenie się do klienta. Pierwszy akapit powinien być wprowadzeniem. Powinien określać okoliczności. Można użyć kilku ogólnych statystyk. Danych, ogólnodostępnych i prawdziwych. Mogą to być też różnego rodzaju powszechne prawdy związane z branżą, jednak nie banały. Zdania, które zbudują klimat, wprowadzą użytkownika w daną dziedzinę, nakreślą sytuację.
Warto opisać firmę, jej misję. Często dobrym rozwiązaniem jest opisanie i zacytowanie jej założyciela. Pokazanie ludzkiej twarzy firmy.
Oczywiście, w którymś momencie musimy przejść do opisu produktu. Charakteryzując go pilnujmy się, choćby faktycznie bardzo nam się podobał, aby nie popadać w nadmierny zachwyt. Przedstawmy obiektywnie jego zalety. Odpowiedzmy na pytania: Dlaczego warto go używać? Jaką wartość wniesie do codziennego życia? Jaka jest jego przewaga nad konkurencją? Bardzo istotne, aby tekst nie był nachalny, czasem niedopowiedzenie sprawdzi się lepiej niż wyłożenie wszystkiego wprost. Pokażmy unikalność produktu. Dlaczego warto go kupić, co stanowi o jego wyjątkowości? Sprawmy, aby odbiorca zapragnął go posiadać. Jednak nie róbmy tego w sposób sloganowy. Musimy faktycznie wzbudzić w odbiorcy chęć nabycia produktu, poprzez pokazanie jego faktycznych zalet. Możemy się posłużyć przykładami. Historiami zadowolonych klientów. W przypadku tekstu sponsorowanego warto też zamieścić interesujące wizualnie treści, zdjęcia, wykresy.
Aby artykuł był wiarygodny możesz wskazać jedną wadę produktu. Jednak wybierz taką, która może okazać się zaletą. Np. jeśli jest to krem, wskaż, że długo się wchłania i osoby z tłusta cerą mogą tego nie lubić. Zaznacz jednak, że dla cery suchej będzie to doskonała opcja na nawilżenie. Z jednej strony udowodnisz, że nie jest to ślepa reklama produktu, jednocześnie pokazując, że nawet ta wada może zostać przekuta w atut.
W podsumowaniu nie chodzi jedynie o to, aby powtórzyć to co zawarte zostało w tekście. Dodajmy tu jeszcze kilka zalet. Faktów. Może informację o rabatach, promocji. Postaraj się na sam koniec jeszcze zaciekawić klienta, przyciągnąć jego uwagę. Zachęcić do kliknięcia w daną stronę.
Teksty sponsorowane to dobra alternatywa dla linków sponsorowanych. Często umieszczanie samego linku czy baneru może okazać się np. niespójne w odbiorze i tym samym użytkownik przejdzie nad nim obojętnie. Jednak zaciekawienie tekstem i danym problemem może sprawić, że odbiorca zechce dowiedzieć się więcej i kliknie w dany odnośnik do produktu czy usługi.