Prowadząc stronę internetową, bloga, czy profile w social mediach musimy mieć świadomość, że zapewnienie dobrego content marketingu będzie kluczowe dla powodzenia przedsięwzięcia. Zadajmy sobie więc pytanie czym jest content marketing, a także jak sprawić by był dobry?
Content marketing, zwany inaczej marketingiem treści jest strategią marketingową, w ramach której tworzone są treści. Content powinien być zaprojektowany tak, aby trafiać do konkretnej grupy docelowej. Content marketing nie jest jednokierunkowy, tak jak ma to miejsce w przypadku marketingu tradycyjnego. W tym przypadku mamy do czynienia z często natychmiastowym sprzężeniem zwrotnym. Odbiorca reaguje na komunikat twórcy. Ma miejsce proces komunikacji. Ideałem jest, aby treści te były wartościowe, warte zapamiętania, wnoszące wiedzę lub inne wartości dla odbiorcy, takie jak np. humor.
Marketing treści może przybierać różnego rodzaju formy, które dostosowane są do odbiorcy, ale również do samego komunikatu. Inaczej prezentowany jest komunikat sprzedażowy, a inną formę będzie miał wpis na bloga.
Znane formy content marketingu to:
Ponadto ostatnio coraz popularniejsze:
Marketing treści nie kończy się na formie pisanej, ale zahacza również o audio i wideo, które staje się coraz popularniejsze przez łatwość w odbiorze i ogólnodostępność. Tworzone są nowe platformy udostępniające treści, ponadto odbiór jest często nieodpłatny, lub dostępny za niewielką opłatą.
Przed przystąpieniem do tworzenia content marketingu warto zadać pytanie: po co go tworzyć? Jakie są cele powstawania tekstów, nagrań czy filmów? Warto stworzyć strategię, na której opierały się będą treści. Wyznaczenie celu pomoże w późniejszej realizacji spójnych treści.
Celami, które wyznaczamy, tworząc content marketing mogą być:
To jakie cele zostaną wyznaczone zależne jest od tego co poprzez prowadzenie strony chcemy osiągnąć. Jeśli jest to strona sprzedażowa oczywistym jest, że poprzez jej prowadzenie będziemy chcieli sprzedać jak najwięcej produktów. Bardzo istotne jest, aby wyznaczane przez nas cele, określone w strategii były: konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne oraz określone w czasie.
Zastanawiając się do kogo kierujemy nasz content, najlepiej określić profil osoby, przedstawiciela grupy docelowej, do której chcemy skierować treści. Warto zastanowić się, ile odbiorca ma lat, jakiej jest płci, gdzie mieszka, jaki ma styl życia, jakie jest jego hobby, ile zarabia, gdzie pracuje, jakie ma wykształcenie. Wszystkie te informacje pomogą w tworzeniu contentu skierowanego do danej grupy osób. Niestety zwykle jeśli chcemy tworzyć content dla wszystkich, tworzymy go dla nikogo. Ponieważ żadna grupa odbiorców z danymi komunikatami się nie identyfikuje. W określeniu kim jest odbiorca pomagają konkretne narzędzia, takie jak google analytics, które wskażą jakie osoby najczęściej odwiedzają stronę.
Odpowiedź na to pytanie jest o tyle łatwa, co realizowanie idącego za nią zadania wymagać będzie sporo nakładu pracy. Conent musi być dobry! Zaplanowany, dopracowany i spójny content zawsze się obroni, przyciągnie odbiorców. Wszelkie treści powinny mieć jak najwyższą jakość, powinny być oryginalne. Nie tylko po to, aby nie kopiować innych wydawców, ale też aby zainteresować odbiorcę, zatrzymać go na dłużej. Obecnie, aby użytkownik chciał zostać z nami na dłużej musi otrzymać coś ekstra. Jakąś wartość, której nie zapewni mu nikt inny. Często wystarczy dobrze zaprezentowana wiedza, innym razem darmowy e-book czy dostęp do limitowanych treści.
Content marketing to dziedzina, która wraz z rozwojem mediów wciąż ewoluuje. Treści, które były wartościowe jeszcze kilka lat temu, obecnie są już bezwartościowe, nie tylko przez to, że się zdezaktualizowały, ale również przez formę ich zaprezentowania. Chcąc tworzyć jak najlepsze treści musimy wykorzystywać dostępne narzędzia oraz formy, które trafiają do naszej grupy docelowej tu i teraz.