Długi tekst to tekst bardziej profesjonalny – można pokusić się o taką tezę. Ale czy da się ją zawsze obronić? Czy w każdym przypadku i za wszelką cenę należy pisać długie teksty? Odpowiedź brzmi – to zależy. Od czego? Kiedy warto pisać długie, a kiedy krótkie teksty? O tym przeczytasz poniżej!
Na początek zastanówmy się jakie są wady i zalety krótkich i długich tekstów, aby następnie wyciągnąć wnioski.
1. Na pierwszy rzut oka zachęcają do czytania. Wydają się atrakcyjniejsze, bo wymagają od odbiorcy mniej wysiłku.
2. Czytelnik ma wrażenie, że nie straci cennego czasu, nawet jeśli artykuł okaże się mu nieprzydatny.
3. Są atrakcyjniejsze wizualnie, a przez to łatwiej o dzielenie się tekstem, np. w social mediach.
4. Łatwiej się z nimi zapoznać użytkownikom urządzeń mobilnych.
Zatem tym co przemawia za publikowaniem krótkich tekstów jest łatwość w ich przyswajaniu, a tym samym większa szansa na to, że dotrą do większej ilości osób i staną się popularne.
1. Można w nich umieścić więcej wyczerpujących, szczegółowych informacji na dany temat.
2. Przedstawiają wartość dla SEO, Google widzi je jako eksperckie, są bardziej rzeczowe, więc mogą lepiej się pozycjonować.
3. Wpływają na zwiększenie zaangażowania i lojalności czytelnika. Spędzi on więcej czasu na stronie, to również wpływa na konwersję.
4. Buduje pozycje autora jako eksperta w danej dziedzinie.
Przede wszystkim warto zastanowić się kim jest nasz odbiorca. Jak dużo ma wolnego czasu, jakie są jego zainteresowania – czy zbieżne z naszym profilem, tym samym czy szuka informacji pogłębionych albo może poszukuje u nas jedynie ciekawostek, które powinny być skondensowanymi informacjami. Najlepiej wnioski wyciągać na podstawie analizy odwiedzin naszej strony. Sprawdźmy teksty o jakiej długości budzą największe zainteresowanie, jaka jest średnia długość czasu odwiedzin strony, jaki jest współczynnik odrzuceń. Te wszystkie informacje pozwolą dostosować długość tekstów do odbiorcy – a na tym powinno nam zależeć najbardziej.
Dobrym rozwiązaniem i coraz częściej wykorzystywanym jest podawanie nad tekstem jak długo średnio zajmie odbiorcy przeczytanie danego tekstu. Oczywiście jest to rozwiązanie ryzykowne, odbiorca może zdecydować, że jednak nie jest zainteresowany, z powodu braku czasu.
Jeżeli nasi odbiorcy często korzystają ze smartfonów, zainwestujmy w krótkie treści. Po pierwsze odbiorca taki nie ma najprawdopodobniej czasu na czytanie długich wypowiedzi, po drugie na małych ekranach trudniej skupić uwagę.
Pamiętajmy także, że każde medium ma swoją specyfikę, i tak social media nie lubią długich treści, na Facebooku czy Instagramie publikowane są krótkie treści. Nie oznacza to oczywiście, że tych zasad, ze względu np. na typ odbiorców nie można łamać i na fanpegach skierowanych do specjalistów w danej dziedzinie nie można publikować długich i rozbudowanych postów – oczywiście, że można. Należy to jednak robić w sposób kontrolowany, sprawdzać ilość reakcji na taki post, to najlepszy miernik tego czy długość postu jest odpowiednia. Dojście do takich wniosków wymagało będzie jednak czasu i cierpliwości.
Możemy przyjąć, że jeżeli piszemy tekst specjalistyczny, na portal branżowy i mamy wiedzę, że czytają go ludzie posiadający wiele informacji na dany temat, warto publikować długie i złożone teksty. W ten sposób zapewnimy, że jesteśmy ekspertami w danej dziedzinie. Odbiorca zaufa nam, jeśli dowie się czegoś nowego. Odnajdzie informacje, których nigdzie wcześniej nie otrzymał. Nie chodzi o to, aby były one pisane zawiłym językiem, a ich forma przybierała formę elaboratu. Chodzi o to, aby była to wypowiedz syntetyczna, ale zawierająca nowe dane, potwierdzone informacje, ciekawostki.
Najlepszą zasadą wydaje się być mieszanie. Czyli publikowanie raz krótkich, a raz długich tekstów. Dzięki temu, zarówno preferujący bardziej złożone treści, jak i ci którzy lubią krótkie formy znajdą coś dla siebie. Możemy również zastosować rozwiązanie, w ramach którego krótkie formy będziemy zamieszczać w postach w mediach społecznościowych, następnie zainteresowani przeniosą się na blog czy stronę internetową, gdzie dowiedzą się więcej na temat interesujących ich treści.
Na pytanie: jak długie powinny być teksty? Odpowiemy: to zależy. Powyżej zaprezentowaliśmy czynniki, na które warto zwrócić uwagę planując teksty. Warto wziąć je pod uwagę, ale także na bieżąco monitorować, jakie teksty wzbudzają w danym medium większe zainteresowanie.